torsdag

klimatmat

Jag har varit på föreläsning med väderchefen på TV, Pär Holmgren, om mat och klimat och om hur vår framtida matkultur ska bli hållbar.

Enkelt summerat: Jordens resurser är ändliga, dom tar slut. I slutet av september var det som årets globala odlingssäsong producerat uppätet.

Pär konstaterade att jorden har problem att mätta oss och att den ekologiska skulden bara växer. Exempel på det kan vara att de fossila vattenmagasinen (pga brist av grundvatten) i Indien och Kina töms i rask takt eftersom 40-50% av deras jordbruk behöver konstbevattning och mycket av den globala maten produceras i dessa områden. Naturresursbristen för matproduktion är närvarande i den delen av världen.
Som svensk matkonsument ligger en tredjedel av vårt "matavtryck" utanför Sveriges gränser.

Pär menade att det är dags att göra livsstilsförändringar gällande vår matkonsumtion och en enkel kliMat guide att ta till sig är:
Fundera över hur vi tar oss till och från butiken, eftersom mattransporten ofta är den största klimatboven
Ät lite mindre kött, hållbart är 20-40kg/år/person
Följ den svenska odlingssäsongen
Köp och ät närproducerat
Köp ekologiskt, som för det mesta är ett bra val beroende på transporten
Ät upp det som köps eftersom var 4:e matkasse slängs.

Nu har jag delat med mig eftersom jag i dagarna lärt mig att FN:s viktigaste punkt för att klara en hållbar utveckling är lärandet. Kanske vet du nu något du inte visste förrut?

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Alltid intressant sådant där!!!

Anonym sa...

Tack! Bra med upplysning och påminnelser - mer av det!
Jonsson

karin sa...

Jättebra att du lär dej mera om smart klimatmat för då kommer kunskapen närmare mej och mina matinköp. Jag mår dåligt av all mat jag kastar bort och tomaterna försvinner ur min mathållning från och med nu.
Ma.