söndag

Det dagliga brödet

Ibland får jag för mig att baka matbröd.

Slattbröd, grötbröd, jag tager vad jag haver bröd, det går att kalla det vad man vill.

Igår slog jag kokande vatten över det sista ur linfröburken, havregrynspåsen och grova rågmjölspåsen samt så mycket salt det fick plats i min kupade handflata ca 1 msk. Mjöl behöver salt annars smakar det inget.

Idag hällde jag på en kaffekopp solroskärnor, det sista av brödkryddorna, 1 pkt jäst, lite honung för att jästen ska få fart, nästan ett paket fjällfil och vetemjöl så att det blev en lös men hanterbar deg. 

Lät härligheten jäsa två gånger, den sista i formarna. Knådade inget mellan jäsningarna utan bara stjälpte över i limpformarna. Varför banka bubblorna ur degen liksom?


Under degens vila så tog jag reda på mitt granatäpple som legat i en skål i fönstret alldeles för länge. 
Frukten var perfekt mogen och fylld med rubinröda kärnor. 
Blodgrape och granatäpple är två som gillar varandra.
Jag äter oftast granatäpple tillsammans med någon citrusfrukt.
I min mun är det godast så.
Brödet är snart klart, hoppas det smakar bra också.

2 kommentarer:

Nästankusin Erica sa...

Klaga inte på dina fotografier, dom är utmärkta!!! De sista på Granatäpplet får mig att sukta....(knatar genom min GIGANTISKA lgh. till köket)....Hummmm, bara vanliga gröna äpplen i skålen!!!!

karin sa...

Men va´ fint och säkerligen jättegott!
Du är en fena på mat du!
"Man tager vad man haver sa faster Kajsa"... du har det med dej, i dej.
Du är bäst.
Ma.
och fota kan du å