onsdag

En nostalgitripp

-Jag är järalös, säger jag. "Gå ut i stall`n och titt", säger hon.
Hur kul e´ de´, tänker jag.Stalldö´ra ser ut som den alltid gjort. Inristningar med kniv eller penna är gjorda på insidan.
Stig 1963 står det på ett ställe. Det är pappa. Ser farfars initialer också. Hittar inte åt min egen, jag vet att jag också markerat närvaro.
Handtaget på insidan av inre döra. Gjord av tagel. Kanske var det Majas svans som fick äran, jag vet inte. Jag tror det var hon som stöp i pärlandet för att hon inte ville kliva på råttungsbona. Historien är berättad många gånger.

På väggen hänger betten kvar. Dom är ofattbart långa. En björn hänger där också. Undrar om det var den jag använde? Jag har ju faktiskt kört fram några stockar ,till och med tävlat i färdigheten. Trea blev jag som bäst med hästen Kapson.


Bamse var han som bodde i stall´n några år, på min tid. En nordsvensk som det sig bör.
En ganska duglig körhäst blev det av honom tillslut. Synd att han blev så hiskeligt björnskrämd.

3 kommentarer:

Kamilla sa...

Hej!

Mysiga bilder;)

Nu till nåt helt annat: jag skulle behöva skicka ett mail till dig med sista-minuten-info, men jag har ingen mailadress. Maila gärna mig på kamilla.boije@gmail.com, så skickar jag så fort som möjligt..

/Kamilla, snart Orrell:-)

Karolina Sundqvist sa...

Åh, Bamse... han var en sådan fin häst!!!

Väldigt fina bilder!

karin sa...

Det är Majas tagel som sitter som dör´handtag och hon stöp/rammle många gånger för råttongan fast hon drog på slått´maskin. Hon hitte ingen plass för föttran !
Vicken häst, va!?
hälsar Pa.