torsdag

Svärmors trädgård och fådda äpplen

Hela långa sommaren har svärmor gnott med trädgårdsanläggning. Av en bit vanligt förekommande "bakavebuamark" har hon fixat till en jättfin trädgård där grönsaker och blommor frodas. Jordgubbsland har hon också grävt, planterat träd samt satt upp ett växthus.

Nu är det dags att skörda och jag har haft turen att få hämta dill och persilja i mängder. En fin bukett med blomster blev det också. Av rosbuskarnas nypon gjorde jag mig en dörrkrans och en lite mindre att hänga inomhus.



Av en kamrat fick jag många, många, många äpplen häromdagen. Idag har jag husmoderligt tagit hand om frukten. Flera burkar hederlig äppelmos gjorde jag först. Därefter testade jag ett nytt äppelkaksrecept. Som vanligt var jag tvungen att göra om det för att jag inte hade hälften av ingredienserna hemma. Istället för apelsinlikör blev det päronkonjak, istället för mandel blev det valnötter, istället för vetemjöl blev det grahamsmjöl och så blev det till slut en kaka. Den ser iallafall god ut.
Sist ut blev det en äppelkräm i min fina röda "elemanjere" kastrull som är fyndad på loppis. Krämen blev smaksatt med vaniljstångspulver och kanel. Den smakar ljuvligt och får bli torsdagsefterrätt.


2 kommentarer:

Karolina Sundqvist sa...

Mmmm, vilket kalas nästan! Hos dig skulle man ha vart!

Gott med "hemma" produkter!

Kram på dig

camilla sa...

Jag ser (vilket jag förstod) att äpplena hamnade i rätt händer! :)