torsdag

Fem gardinstänger

I mitt stilla sinne har jag tyckt att jag är rätt miljöschysst. Tänker på var maten kommer ifrån och innehåller, sopsorterar och återanvänder och går på klimatkurs för att fördjupa mig.
Inspiration hämtas här, och här när jag tröttnar och nu är det dags att tänka till igen.

Vi har ett nytt och större boende som ska bli trivsamt. Min "vi behöver till Torpet lista" blev genast lång och fylld med färgburkar, gardinstänger, spadar, lampor, penslar, hyllor, skåp och annat jox som behövdes i mitt tycke. Sen kom tankeställaren i form av listan nedan.

Behöver jag den vara jag håller i handen?
På vilket sätt kommer varan att öka min livskvalitet?
Hur många liknande varor äger jag redan?
Hur mycket och hur länge kommer jag att använda varan?
Finns det risk att varan blir ett felköp som bara tar upp plats?
Har jag en liknande vara hemma som jag istället kan använda?
Kan jag få tag på varan utan att köpa en ny, t ex låna, hyra eller köpa begagnat?
Motsvarar varan helt mina önskemål?
Hur ska jag göra mig av med varan när jag använt den färdigt?
Hur påverkar varan miljön? Går den att återanvända?
Hur är varan tillverkad?

Kan jag stödja produktionsförhållandena?
Funderat ett tag över att införa köpstopp?

Tydligt blev det när jag i mina tankar faktiskt redan bestämt mig för att köpa gardinstänger på Dollar eftersom det inte finns några i huset. Billiga gardinstänger som jag inte har en aning om var och hur de är producerade, som är inlindade i hur mycket krympplast som helst och som luktar skunk. Naturligvis har jag har ju redan hunnit köpa en Dollarstång och jag ångrar mig. Antagligen finns det hundratals oanvända och bortglömda gardinstänger liggande hemma hos folk jag känner eller så ligger dom på loppishyllorna och bara väntar på ett nytt hem.


Har du gardinstänger med fästen över till ett normalstort fönster så köper jag dom.

5 kommentarer:

camilla sa...

Hm, menar du att min BSD är helt i linje med en god klimatpolitik? :) Större delen av den där frågelistan går nämligen runt i mitt huvud vad jag än ska köpa.

Jag har sett den som ett problem men det kanske är en tillgång både för mig och för jorden? Trots att den kanske mer är ekonomiskt motiverad än ekologiskt från början... ;)

karin sa...

Jag ska omedelbart kolla hemma vad som finns i gardinstångsväg.Behöver du np´t annat?
Du är god mot Jorden du Elin.
K.

Anonym sa...

Det är mycket möjligt att det finns både vanlig gammal stång och någon mormorsstång över hos Jonsson;o) ska kolla någon dag. Något annat? Ett paradisträd kanske?

Nästankusin Erica sa...

Hummm.... Skulle det inte vara snyggt med gardinstänger tillverkade av "jächgårsstörar" (bara att kapa i lämplig längd och spara ändarna och sätta ihop den igen med två träpluggar i mitten och dölja skarven med ett fint vävt band eller en skinnbit? och ett borrat hål med en smidd spik genom som hållare? Då skulle man kunna ha öggellängder.....

elin sa...

Min "behövalista" kommer inom snart här på bloggen, måste bara fundera igenom den en gång till...men tack för erbjudandena! :)