lördag

Att ta vara på vad Torpet ger

Hönsapönorna äggar som bara den. Lämnar jag dom inne till efter lunch så hittar jag åt alla ägg. Får dom gå ut tidigt så är det bara halv produktion i redena....men nån dag ska jag spina på dom så jag vet var äggömman är.

På måndag hämtar jag en ny tupp på OK eftersom den vi hade blev bragd om livet av en vild gråhund som också råkar bo på Torpet. Jag tror att den surhöna vi har skulle uppskatta om det faktiskt blev resultat av de stackars "tomma" ägg hon så idogt försvarar och värnar så ilskt. Ids hon ligga kvar så har vi kanske ett gäng kycklingar om en sisådär tre veckor från det att tuppen kommer.
Rosa och gula maränger står i ugnen och det ser ut att bli ett bra resultat. De gula smaksatte jag med citronolja och de rosa är just bara rosa. Jag är inte så förtjust i bakverket som så men som pynt på lite glass går det ner. Jag ska ta och göra parfait också för där går det åt några ägg till. Rabarber tror jag smaken blir.

5 kommentarer:

karin sa...

Åh, vad gulligt med kycklingar! Hoppas de fixar frieriet och de där!
Rabarber är supergott, åt kräm igår och det smakar bara mer...
Fina maränger du gör.
Ma

Anonym sa...

Tänk om Tikken bröt sig ut för att försvara tuppan mot räven? Vet du det? Vad goda saker du gör Elin! Både söta att äta och se på;-)
Jonsa

Torpet och vi. sa...

Vilka fina maränger =)

Camilla sa...

Tack för äggen! Och Arvid blev alldeles hänförd över sin ödleungekopp...! :)

elin sa...

Å, vad roligt med så många kommentarer!
Ingrid-Tikken skulle nog snarare hjälpa räven...tyvärr.