tisdag

Jag duttar åttuddiga stjärnor

Stjärnglansen från morgonen sitter i så sittbänken i hallen är det som blir grå med illblå stjärnor. Jag hittade ingen bra stjärnschablon, för jag ville ju ha åttauddiga stjärnor, så jag ritade av ett gammalt madrassvar som även inspirerade till färgen (jag tränar fortfarande på att gilla blått).

Varför en åttuddig stjärna undrar du? Jo, för traditionellt sedan 1800-talet har stjärnan existerat inom brandkårer i Europa. Grundtanken var att varje udd i stjärnan har sin speciella betydelse och speglar en etisk normsamling för hela yrkeskåren. De åtta uddarna symboliserar lojalitet, kunskap, mod, omtanke, skicklighet, takt, uppmärksamhet och uthållighet. (allt enligt uddevallas brandkår)

Brandkårsstjärnan är ju inte blå, utan guldig och innehåller vanligvis respektive stads stadsvapen i mitten men se det struntar jag i. Jag gjorde helt enkelt om den så den passade mig, troligtvis får jag nog också kalla mina uddar för kronblad då det liknar mer en blomma än en stjärna. De ord som uddarna symboliserar tycker jag är bra ord för viljan med mitt "hästeri", hujedamej innan jag lever upp till det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefint!! Kanske du för ett extra skydd mot bränder nu;-)
Jonsa

Anonym sa...

Alltså får menade jag ju!

Camilla sa...

Den blev jättefin, jag såg den direkt vi kom in. :) Tack för tårtan också! :)