lördag

bakning

Idag tror jag att jag ska baka lite. Är sugen på att göra nåt jag aldrig gjort förrut så jag får nog leta fram receptgömmorna. Dessutom så tror jag att det blir nåt sött. Fast det vore roligt att göra hårdbrö typ knäcke. Problemet är att jag inte har någon kruskavel (tror jag). Osså skulle det var roligare i en vedeldad ugn.
Småkakor ät tacksamt och det blir många,vilket behövs i det här huset. Fast jag har inget lagom varmt smör framme. För det är ju nu jag vill baka och inte om ett par timmar. Spettekaka vore fränt fast det inte är särskilt gott så det struntar jag i. Jag kanske talar om senare vad det blev för sorts bak...

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

nyfniken

Nästankusin Erica sa...

Något gott....
4 Personer:
5dl mjölk
1dl strösocker
4st ägg
2tsk äkta vaniljsocker

Caramel:
2dl strösocker
1msk vatten/1½dl socker

Servering:
2-3dl vispgrädde
2msk florsocker
1tsk malen kardemumma
Apelsinklyftor

1. Koka upp mjöklen och strösockret. Låt blandningen svalna och vispa i äggen. Sila smeten(överkurs) tillsätt vanilj och rör om. (Här kan man välja vilken smaksättning som passar dig själv, byt vanilj mot ex, kanel/citon/valnötter/likörer/rom osv.)
2. Häll 2dl socker + 1msk vatten i en kastrull. Rör hela tiden och låt caramellen bli gyllenbrun. Fördela ca. hälften av caramellen i fyra portionskoppar eller en större form. Fyll formarna med vaniljsmeten och grädda i vattenbad 150 grader ca. 40min. Låt svalna i kylskåp.
3. Häll 1½dl vatten i caramellkastrullen och låt det koka upp, rör hela tiden. Låt svalna.
4. Vispa grädde, florsocker och kardemumman. Stjälp upp Brylén på en talrik och lägg en klick grädde på toppen. Häll sås runt om och servera med avskinnade apelsinklyftor.

MUMMSFILLIBABBA!!!!

elin sa...

Mmmmmmmmmmmmmmmm....ser jättegott ut,jag beställer det tills jag kommer....:)